تهران-رييس سابق انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي گفت: كشورهاي اسلامي بازار خوبي براي آثار سينمايي داخلي هستند و جاي خالي اين كشورها در ساليان اخير در بازار فيلم جشنواره احساس شده است.

'سعید مستغاثی' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: راه اندازی بازار فیلم در جشنواره فجر به نوعی الگوبرداری از دیگر رویدادهای سینمایی دنیا بوده است.

وی ادامه داد: تلاش هایی در كنار بازار فیلم برای ایجاد بازارهایی برای سینمای ایران خارج از الگوهای خارجی انجام شده اما در نهایت بازار فیلم به حضور برخی شركت های سینمایی محدود می شده است.

رییس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی یادآور شد: كشورهای اسلامی می توانند به عنوان یكی از بازارهای اصلی برای سینمای ما مطرح شوند اما متاسفانه در سال های اخیر تلاشی برای یافتن این بازار در این كشورها وجود نداشته است.

مستغاثی ادامه داد:اغلب افرادی كه در عرصه بین الملل و بازار فیلم در سال های اخیر فعالیت می كردند با همان ذهنیت گذشته در این عرصه به دنبال یافتن بازار های جدید هستند در حالی كه نباید كشورهای اسلامی را به عنوان یكی از بهترین بازار ها برای سینمای ایران از دست داد.

وی با بیان اینكه بیش از یك میلیارد و 500 میلیون مسلمان در دنیا وجود دارد افزود: سینما در كشورهای اسلامی خیلی حرفه ای دنبال نمی شود و مسوولان بازار فیلم جشنواره فجر باید از این فرصت به بهترین نحو ممكن استفاده كرده و منابع مالی جدیدی را برای سینمای ایران فراهم كنند.

این منتقد و نویسنده سینما تاكید كرد: جشنواره بین المللی فیلم فجر می تواند مامنی برای فیلمسازان مستقلی باشد كه در دیگر جشنواره های جهانی كمتر به آنها توجه شده و بازار فیلم این رویداد سینمایی نیز به تبع باید از این قاعده پیروی كند.

مستغاثی گفت: چنانچه بازار فیلم جشنواره فیلم ما كه به نام فجر مزین شده به محلی برای تامین نیازهای كشورهای مسلمان تبدیل شود به هدف غایی خود خواهد رسید.

وی یادآور شد: رایزنان فرهنگی نقش موثری در معرفی بازار فیلم جشنواره فجر در كشورهای مسلمان جهان دارند. به هر حال شاید بسیاری از مسوولان اطلاع دقیقی از نحوه فعالیت سینما و نیازهای فرهنگی در كشورهای اسلامی نداشته باشند از این رو رایزنان فرهنگی می توانند با شناساسایی نیازها و نیروهای مستعد در این كشورها و دعوت از آنان در بازار فیلم فجر، شرایط مساعدی را برای این رویداد رقم بزنند.

این منتقد سینمایی ادامه داد: بازار فیلم جشنواره فیلم فجر در كشورهای اسلامی قابل پیگیری است و این بخش می تواند با حضور نمایندگان كشورهای اسلامی رونق خاصی داشته باشد.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر 12 تا 22 بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

فراهنگ**1983**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ